E-pakalpojumi ir noteiktā veidā noformētas
lietotnes Latvijas valsts portālā. Portāla e-pakalpojumi ir paredzēti
izmantošanai visiem valsts iedzīvotājiem. Vienlaikus tie var
būt orientēti uz konkrētu iedzīvotāju grupu, piemēram, noteiktiem
speciālistiem (piemēram, ģimenes ārstiem) vai personām ar noteiktu
nodarbošanos (piemēram, uzņēmumu vadītājiem). Neeksistē
papildu prasības lietotājiem, lai viņi varētu izmantot
e-pakalpojumus — iespējams, izņemot e-pakalpojuma biznesa
līmeņa prasības, — un tāpēc e-pakalpojumiem ir jādarbojas
tā, lai to izmantošana būtu intuitīva un maksimāli efektīva
jebkuram cilvēkam, kam ir pamatiemaņas darbā ar datoru, —
neraugoties uz viņa vecumu, funkcionālām spējām, sociālo stāvokli,
tehniskajām (īpaši informācijas un komunikācijas tehnoloģijas)
zināšanām un prasmēm. Tāpēc e-pakalpojumu lietotāja saskarnei
ir jābūt pēc iespējas maksimāli pašsaprotamai un
pašpaskaidrojošai — lai lietotājam nebūtu
nepieciešamas papildu instrukcijas e-pakalpojuma izmantošanai
(bez paskaidrojumiem, kas ir iekļauti e-pakalpojuma lietotāja
saskarnē).
Lietotāja saskarne ir viens no e-pakalpojuma
pamatelementiem, un tas ir visredzamākais no tiem. Galvenokārt tikai
ar to saskaras e-pakalpojuma lietotāji, kas e-pakalpojumu izmanto
savu mērķu sasniegšanai un vajadzību (user needs)
apmierināšanai.
Tomēr e-pakalpojums sastāv arī no citiem būtiskiem
elementiem: sistēmas arhitektūras, e-pakalpojumu ietvara, saskarnēm
ar iekšējām un ārējām sistēmām, drošības slāņa, kas
visi atstāj ietekmi un mijiedarbojas ar lietotāja saskarni. Tāpēc
e-pakalpojuma lietotāja saskarnes izstrāde nav atsevišķs
izolēts process, bet tas ir cieši saistīts ar pārējās
e-pakalpojuma daļas izstrādi.
Lietotāja saskarnei, aplūkojot to kā atsevišķu
loģisko vienumu, var izdalīt šādus aspektus (sk. attēlu):
-
Biznesa līmenis — ietver jautājumus, kāds
ir e-pakalpojuma izpildes mērķis no lietotāja skatupunkta, ko
e-pakalpojums sniegs lietotājam, kādas ir e-pakalpojuma izmantošanas
robežas.
-
Loģiskā organizācija — ietver jautājumus,
kā organizēt e-pakalpojuma izpildes procesu, lai, no vienas puses,
tiktu sasniegts e-pakalpojuma definētais izpildes mērķis, un, no
otras puses, tiktu ievēroti atšķirīgie ierobežojumi, t. sk.
biznesa līmeņa ierobežojumi, tehniskie ierobežojumi un ierobežojumi,
kas ir saistīti ar lietotāju kā cilvēku.
-
Saturs — ietver jautājumus, kā izveidot
e-pakalpojuma saturisko (sevišķi tekstuālo) daļu tā, lai
e-pakalpojuma izpildes process, t. sk. tā daļas, lietotājam
būtu skaidras un saprotamas.
-
Elementi — ietver jautājumus, kā noformēt
e-pakalpojuma soļus, izmantojot plaši izplatītos lietotāja
uzvedības šablonus datoru grafiskajā saskarnē un lietotāja
pieredzi, lai e-pakalpojuma izpildes process, t. sk. tā daļas,
lietotājam būtu skaidras un saprotamas.
-
Stili — ietver jautājumus, kā vizuāli
organizēt un noformēt e-pakalpojuma elementus, lai e-pakalpojuma
izmantošanas pieredze no lietotāja puses būtu maksimāli
līdzīga latvija.lv portāla un citu tajā esošo
e-pakalpojumu izmantošanas pieredzei.
-
Implementācija — ietver jautājumus, kā
tehniski organizēt un realizēt e-pakalpojumu, lai e-pakalpojuma
saskarne, no vienas puses, būtu maksimāli atbilstoša prasībām
attiecībā uz to, un, no otras puses, būtu pietiekami viegli uzturama
un modificējama.
Šis dalījums pa aspektiem nav definēts
viennozīmīgi un tie nav neatkarīgi, jo var pārklāties.
Nodaļā ir aprakstītas prasības katram
no šiem lietotāja saskarnes aspektiem atsevišķi.
Attēlā ir arī provizoriski parādīts
personu loks, kas ir primāri iesaistāms katra aspekta realizācijā.
(Tādējādi nav parādītas tādas lomas kā testētājs, projekta vadītājs
u. tml.)

E-pakalpojuma lietotāja saskarnes aspekti un to sadalījums pa
iesaistītajām personām