Uz pārbaudi orientēta
izvērtēšana var būt lietderīga un ātrāka par cilvēkorientētu
testēšanu, kā arī var papildināt cilvēkorientētu testēšanu.
Ideālā gadījumā uz pārbaudi orientētu izvērtēšanu veic
lietojamības speciālisti, kuru secinājumu pamatā ir iepriekšēja
pieredze ar problēmām, kuras ir piedzīvojuši lietotāji, kā arī
pašu zināšanas par ergonomikas jautājumiem un
standartiem. Var apvienot vairāku speciālistu vērtējumu, lai mazinātu
iespējamu subjektivitāti. Vajadzības gadījumā pārbaudi var veikt
sadarbībā ar lietotnes jomas speciālistiem.
Uz pārbaudi orientētu
izvērtēšanu jāpapildina ar kontrolsarakstiem, lietotāja
prasību sarakstiem, vispārīgām lietojamības vadlīnijām, nozares labās
prakses aprakstiem, lietojamības heiristiku, vadlīnijām vai
standartiem. Šajās vadlīnijās ir iekļauti divi
kontrolsaraksti, kurus nepieciešams izmantot, veicot
izvērtēšanu:
-
E-pakalpojumu lietotāja saskarnes kontrolsaraksts,
kas ir izmantojams obligāti;
-
Heiristikās izvērtēšanas principi.
Salīdzinājumā
ar cilvēkorientētu testēšanu uz pārbaudi orientētā izvērtēšanā
ne vienmēr tiek noteiktas tās pašas problēmas, kādas varētu
konstatēt cilvēkorientētā testēšanā. Pārbaude vairāk tiecas
uzsvērt nepārprotamas problēmas, bet tās pielietojums sarežģītās vai
inovatīvās saskarnēs varētu nebūt tik labs. Šīs pārbaudes
efektivitāte vienmēr ir atkarīga no vērtētāju prasmēm, pieredzes un
zināšanām. Jo lielāka ir atšķirība starp vērtētāju un
reālo lietotāju zināšanām un pieredzi, jo mazāk uzticami ir
rezultāti.
Jau
projekta plānošanas fāzē ir jāpieņem lēmums par paredzētajām
cilvēkorientētas izvērtēšanas pieejām un to, kuriem nodevumiem
tā tiks veikta.
Ieteicams
ieplānot un veikt tieši cilvēkorientētu testēšanu
(lietojamības testēšanu), kurā tiek iesaistīti arī gala
lietotāju pārstāvji, kā arī jāņem vērā, ka VRAA pārstāvji pirms
e-pakalpojuma publicēšanas portālā www.latvija.lv
veiks piegādātā e-pakalpojuma atbilstības pārbaudi atbilstoši E-pakalpojumu lietotāja saskarnes kontrolsarakstā iekļautajām pozīcijām.